sunnuntai 10. toukokuuta 2009

Luovuus

Luovuus on henkilön tekemä päätös johon kuuluu päätöksen toteuttava elämäntapa eli prosessi. Luovuuden osatekijät ovat persoonallisuus, ajattelutapa, älykkyys, tietämys, sisäinen motivaatio ja ympäristö. Ympäristön on arvostettava luovuutta ja luovan henkilön persoonallisuuden on kestettävä epävarmuutta ja riskejä sekä oltava voitontahtoinen. (Sydänmaanlakka 2009, 96-97.)

Luovuutta edistävinä tekijöinä voidaan pitää seuraavia tekijöitä:
1. huumorintaju, intuitio ja yhteisöllisyys
2. luottamus ratkaisujen löytymiseen
3. riittävän hidas ratkaisunteko
4. mielikuvien luominen, mielikuvituksen käyttö ja asioiden näkeminen useista eri näkökulmista
5. perustavaa laatua olevien asioiden ja prosessien näkeminen selvästi sekä
6. kokonaiskuvan muodostaminen nykyisestä tilanteesta ja uuden kokonaiskuvan muodostaminen (Sydänmaanlakka 2009, 180-183).

Luovuuden vaiheet ovat havainnointi, mallinnus, aikaisemmasta luopuminen, tyyni harkinta ja uuden luominen (Sydänmaanlakka 2009, 191-193). Luova henkilö on Jungilaisittain "kypsä persoonallisuus", joka käyttää elämässään persoonallisuutensa kaikki osia, jotka ovat:
1. kurinalainen-leikkivä
2. realistinen-mielikuvituksellinen
3. objektiivinen-intohimoinen
4. energinen-laiska
5. älykäs-lapsenomainen
6. ylpeä-nöyrä
7. ulospäinsuuntautunut-sisäänpäinsuuntautunut
8. maskuliilinen-feminiininen
9. mielihyvää tunteva-kärsivä
10. perinteitä kunnioittava-perinteet hylkäävä (Sydänmaanlakka 2009, 97-98.)

Luova henkilö liikkuu joustavasti tilanteiden vaatimusten mukaan persoonallisuutensa asteikkojen kaikilla arvoalueilla, mukaan lukien niiden ääripäät. Luova henkilö on asiaansa keskittynyt ja sisäisesti motivoitunut, hän tekee sen, minkä näkee tärkeäksi. (Sydänmaanlakka 2009, 97-98).

Luovuuteen välttämättömästi kuuluva herkkyys koetaan tavanomaisessa asiantuntemattomassa ajattelussa mielisairauden oireeksi, vaikka kyse on luovuuden välttämättämästä edellytyksestä. Luovan henkilön on kehitettävä herkkyyksiään pysyäkseen luovana. (Sydänmaanlakka 2009, 98-97.)

Urheilun parissa luovaa henkilöä (lasta tai nuorta) pidetään omituisena ja häntä ei arvosteta sosiaalisesti. Koululaitoksen toimintatavat vähentävät (lapsen) luovuutta merkittavästi. (Vasarainen & Hara 2005, 66-68).

Pohdinta: Luovuus on "hassu juttu" ja asia, joka tuottaa tuloksia. Mutta: "Lapsi on terve silloin kun se leikkii, mutta sairas, kun ei lopeta." ja "Opettajat ei ole kasvattajia. Opettajat ovat supistajia."

Katso myös:
Arvostelu elokuvata Tyttö ja kettu
Kempele-Oulun heikkolahjaiset kiilaajat
Maratonpäivä
Oululaisen kaljun herran puskii rottweiler juoksijan perään -show
Oulun tervamaratonin reittikuvaus
Oulun tervamaratonin reitti paidattomana
Servicepack 1 for oululainen typeryys
Servicepack 2 for oululainen typeryys
Tyyni juoksumieli
Virénin ajatuksia juoksuharjoittelusta
Virtaustila (Flow-tila)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Sydänmaanlakka, Pentti. 2009. JATKUVA uudistuminen Luovuuden ja innovaation johtaminen. Hämeenlinna: Talentum Media Oy.
Vasarainen, Jere & Hara, Antti. 2005. Nuorten valmentaminen joukkuelajeissa. Helsinki: Edita. Saatavuus: Oulun kaupunginkirjasto, maakuntakirjasto.