perjantai 3. huhtikuuta 2009

Oulun Tervamaratonin reitti paidattomana

Kuvitellaan, että on kaunis kevättalvenpäivä, ja juoksija lähtee juoksemaan. Reitti alkaa Tervamaratonin reitin aikaisemmasta lähtöpaikasta eli Oulun kaupunginkirjaston edestä. Pakkasta on viihteellinen miinus yksi aste ja aurinko paistaa taivaan täydeltä. Keltaisen lumen syöjät ovat jostain kumman syystä jääneet kotiin koko päiväksi, joten ikävää kommentointia ei tänään tulla kuulemaan. On siis kaikin puolin mukavaa ja kivaa.

Tervamaratonin reitti on puolimaraton, eli 21,1 km. Juoksija lähtee matkaan Pikisaarta kohden ja ylittää ensimmäisen sillan. Poliisin tekninen valvonta päättyy sillan keskivaiheilla ja tuulivoimalaitokset ovat heikon tuulen vuoksi pysähtyneet. Paperitehdas sen sijaan savuaa siellä, missä paperitehdas on jo pitkään savunnut.

Sillan jälkeen juoksija tulee Pikisaareen. Kevyenliikenteenväylällä on hieman nousua ja reitti jatkuu jalkakäytävänä kohti jotain oppilaitosta. Yleensä jalkakäytävistä oikeanpuoleinen on parempi juosta.

Jalkakäytäväosuuden jälkeen juoksija siirtyy puistoalueella kulkevalle kevyenliikenteenväylälle. Väylällä on sallittu tonteille ajo ja liikennointi potnapekalla (sudenkorento) ja mopot. Ajoneuvoliikennettä on syytä varoa, kuten myös kaikkia muitakin liikkujia Oulussa. Väylän päällyste on öljysoraa.

Kun puisto loppuu juoksija tulee reitin toiselle sillalle. Sillan oikealla puolella on kaupunginlahti ja vasemmalla puolella joku veneseuran satama. Anyway, sillalla on hyvä ottaa pieni kiri esimerkiksi muille kevyenliikenteenväylän käyttäjille.

Välittömästi sillan jälkeen reitti kääntyy vasemmalle puisto-osuudelle. Puisto-osuuden pinta on hiekkaa. Hieman reitin alun jälkeen on puupintainen silta, sitten metsäreittiä, joka ohittaa pari pienveneiden telakka-aluetta. Reitti ylittää kaksi tietä, ennen kuin tulee jyrkkä käännös oikealle. Käännöksen jälkeen on vajaan kilometrin suora osuus, joka päättyy meren rannassa kulkevalle kevyenliikenteen väylälle, ja käännökseen oikealle.

Meren rannassa kulkeva kevyenliikenteenväylä kulkee vajaan kilometrin matkan kohti Edeniä, yhden sillan yli ja kääntyy ennen matkailukeskusta vasemmalle kohti Nallikarin uimarantaa. Reitti ohittaa matkailukeskuksen ja kääntyy sen jälkeen jyrkästi oikealle.

Käännöksen jälkeen reitti ohittaa Edenin ja kulkee kilometrin verran suoraan kohti kaupunginlahtea. Hieman ennen kaupunginlahtea reitti ylittää ensin rautatien ja sitten tien.

Tien ylityksen jälkeen reitti kääntyy hieman oikealle ja jatkuu kohti kaupunginlahtea.
Kun reitti saapuu kaupunginlahtea kiertävälle kevyenliikenteenväylälle, se kääntyy vasemmalle ja jatkuu rannan myötäisenä kunnes saapuu sillalle, jonka kohdalla käännytään oikealle.

Sillan ylityksen jälkeen käännytään välittömästi oikealle kaupunginlahden rantaa kulkevalle kevyenliikenteenväylälle, jota pitkin jatketaan Merikosken voimalaitoksen alakanavan päättävän sillan kohdalle. Tämä risteys on vilkasliikenteinen ja siinä on pieni mäki, joten se on hyvä paikka tehdä pieni kiriharjoitus.

Sillan jälkeen reitti kulkee Merikosken voimalaitoksen alakanavan vieressä kohti Merikosken voimalaitosta. Ennen voimalaitosta reitissä on mukava nousu, jossa voi testata kuntoaan vaikka pyöräileviä mummoja vastaan. Tarkoitus on tietenkin jättää nämä mummot (sukupuolesta ja iästä riippumatta) toiseksi.

Merikosken voimalaitoksen nousun jälkeen tullaan kadulle, jossa reitti jatkuu jalkakäytävänä. Kilpailureitti kulkee kadun oikeaa puolta, mutta yleensä kadun vasemmalla puolella sijaitseva jalkakäytävä on parempi juosta, ainakin sen vuoksi, että se on vähempiliikenteisempi.

Reitti jatkuu jalkakäytäväosuuden jälkeen lyhyellä kevyenliikenteenväyläosuudella, joka päättyy jyrkkään käännökseen oikeaan eli kohti kaupungin keskustaa. Parinkymmenen metrin päästä on käännyttävä jyrkästi vasemmalle alikulkutunneliin ja alitettava kaksi alikulkua. Tässä kohdassa on varottava häikälemätöntä polkupyöräilijakansaan. Oulussa polkupyöräilijät eivät noudata vaistämisvelvollisuutta (tai liikennevaloja).

Alikulkujen jälkeen tulee välittömästi lyhyt mutta jyrkkä nousu. Nousu on sopiva paikka nöyryyttää jälleen pyöräilijöitä.

Reitti jatkuu nousun jälkeen Oulujoen suuntaisella jalkakäytäväosuudella. Kilpailureitti kulkee kadun oikeaa puolta, mutta yleensä kadun vasemmalla puolella sijaitseva jalkakäytävä on parempi juosta, ainakin sen vuoksi, että se on vähempiliikenteisempi. Tasaisen katuosuuden jälkeen reitti laskee hieman moottoritien alikulun vuoksi. Moottoritien alituksen jälkeen reitissä on muutaman sadan metrin pituinen nousu. Nousun jälkeen reitissä on jyrkkä käännös oikealle ennen Laanilan koulua ja lukiota. Reitti jatkuu kevyenliikenteenväylänä, joka talvella on yleensä kaljamalla. Kevyenliikenteen väylä kulkee pientaloasuinalueella ja kääntyy tällä alueella vasemmalle kohti pohjoista kunnes ylittää kadun.

Kadun jälkeen reitti jatkuu puistoalueella kevyenliikenteenväylällä. Vanhan lähtöpaikan yhdentoista kilometrin piste on näillä main. Kadun jälkeen reitti kaartaa ensin oikealle ja sitten vasemmalle ja jatkuu tämän jälkeen kohti Hintan koulua. Koulun kohdalla reitti kääntyy jyrkästi oikealle ja kulkee lyhyen matkaa koulun vieressä. Tämän jälkeen reitti kääntyy jyrkästi oikealle.
Reitti jatkuu käännöksen jälkeen noin kolme kilometriä viereisen päätien suuntaisena kevyenliikenteenväylänä. Kevyenliikenteenväylä loppupiste on reitin korkein piste.

Kevyenliikenteenväylältä käännytään vanhan lähtöpaikan 35 kilometrin kohdalla jyrkästi oikealle ajoradan vieressä kulkevalle kevyenliikenteenväylälle, joka kulkee kohti Oulujokea (tai Oulujoen kirkkoa). Ennen reitin kääntymistä oikealle on koulu. Koulun jälkeen reitti kääntyy oikealle takaisin kohti Oulun kaupunkia. Reitti kulkee ajoradan viereisellä jalkakäytävällä asuntoalueen läpi kunnes tullaan Erkkolan sillalle.

Erkkolan siltalle käännytään vasemmalle. Jalkakäytävällä on lasku ennen kääntymistä, ja kääntymisen jälkeen on lasku alikulun vuoksi, ennen kuin ennen siltaa on lyhyt ja jyrkkä nousu.
Erkkolan sillan jälkeen reitti kääntyy vasemmalle, jossa kevyenliikenteenväylässä on jyrkkä käännös vasemmalle ennen Erkkolan sillan alitusta. Reitissä on tässä myös jyrkkä alamäki.
Erkkolan sillan alituksen jälkeen reitti jatkuu Oulujoen rannan myötäisenä kevyenliikenteenväylänä, joka ohittaa yleisen uimarannan, kesäkahvilan ja jatkuu puistoalueen läpi. Puistoalueen jälkeen reitti jatkuu ajoradan viereisenä jalkakäytävänä, joka alittaa ensin moottoritien ja sitten rautatien ja sen vieressä kulkevan ajoradan. Näiden jälkeen reitti jatkuu joen rannan myötäisenä, kunnes käännytään jyrkästi oikealle.

Reitti kääntyy jyrkästi oikealle kohti joen rantaa paikallisen kokouskeskuksen kohdalla ja jatkuu joen rantaan, jossa käännytään jyrkästi vasemmalle Ainolan puistossa kulkevalle kevyenliikenteenväylälle. Tässä kohdassa reitissä on pieni nousu ja lasku.

Ainolan puistossa reitti kulkee suoraan kohti kaupunkia, ylittää siltoja ja kääntyy puiston loppupäässä jyrkästi vasemmalle. Reitin vieressä oleva rakennus rajoittaa näkyvyyttä, joten juoksijan on syytä varoa oululaisia polkupyöräilijöitä tavanomaista enemmän. Vasemmalle kääntymisen jälkeen on silta ja reitti kulkee kohti Isokatua. Tässä kohdassa reitti kulkee kadulla, joten autoja on syytä varoa.

Ennen Isokatua reitti kääntyy erittäin jyrkästi oikealle puisto-osuudelle. Noin 100 metrin jälkeen reitti kääntyy loivasti vasemmalle ja jatkuu kadun viereisenä jalkakäytävänä ja nousuna. Lyhyen nousun jälkeen reitti kääntyy jyrkästi oikealle Seurasaaren puistoon.

Seurasaaren puistossa reitti kulkee mutkitellen kohti Tuiran siltoja, alittaa sillat ja saapuu kevyenliikenteen väylälle, jossa käännytään jyrkästi kohti Oulun kaupunginkirjastoa. Kevyenliikenteenväylä jatkuu sillalle, sitten kevyenliikenteenväylälle ja sen loputtua on jyrkkä käännös oikealle ennen puolimaratonin maalia. Loppukiri ja se on siinä.

Katso myös:
Oululaisen kaljun herran puskii rottweiler juoksijan perään -show
Oulun tervamaratonin reittikuvaus
Virénin ajatuksia juoksuharjoittelusta